Noe annet kan være å reflektere over deg selv som leder eller potensiell leder.
Til dette formålet har jeg funnet fram en liste fra mitt arkiv med hele 45 sentrale lederkriterier og personlige egenskaper. Her har du muligheten til å avdekke noen av dine utfordringer som ny leder, erfaren ledere eller potensiell leder.
Bruk gjerne en skala fra 1 til 7 der 1 (kan bety uenig) 4 (kan bety vet ikke) 7 (kan bety helt enig)
Noter gjerne ned hvilke tanker du gjør deg for hvert enkelt moment.
Konkretisering av utfordringer gjør det lettere å se fordelene med å gjøre noe med det.
(Alle momenter er ikke nødvendigvis relevante for alle, men kan være nyttig å reflektere over likevel)
JEG ER, HAR, ELLER……….:
- Opptatt av mål og resultater
- Åpen på egne mål
- Avklarte tanker
- Tydelig på egne motiv
- Positive holdninger
- Glad i mennesker
- Kundeorientert
- Handlingsorientert
- Målorientert
- Resultatorientert
- Tydelig respekt for andre
- Evne til å stille krav
- Tar ansvar for situasjonen
- Styrer egen tid
- Lar medarbeiderne jobbe selvstendig
- Tar konsekvensene av krav til kvalitet
- Motiverer for lagarbeid og utvikling av team
- Opptatt av åpenhet og informasjonsflyt
- Interesse og omsorg for den enkelte medarbeider (og kunde)
- Ønsker og ber om tilbakemeldinger (ris og ros) fra sine omgivelser
- Evne og vilje til å spre glede, humør og trivsel i arbeidsmiljøet
- Fantasi og kreativitet og ser mulighetene når det er behov for endringer.
- Opptatt av å sikre de ansatte medinnflytelse
- Evne/ønske/vilje til å delegere
- Opptatt av eller vilje/ønske om å gi medarbeiderne handlefrihet
- Vurderingsevne, beslutningsevne og sikring av gjennomføring.
- Evne/vilje/ønske om å uttrykke klare forventninger til alle medarbeidere
- Opptatt av å gi kontinuerlige tilbakemeldinger (ris og ros) til alle medarbeidere
- Ønske/vilje/evne til å gi mye ros
- Ønske/evne/vilje til å uttrykke uenighet med andre
- Ønske/evne/vilje til å foreslå tiltak selv om disse skaper uenighet, spenninger eller konflikter.
- Ønske/evne/vilje til å løse personlige motsetninger som kan skade arbeidet eller virksomhetens omdømme.
- Ønske/evne/vilje til å få fram kritikk selv om den kan ramme deg selv
- Åpent og konstruktivt forhold til konflikter og spenninger
- God møteleder – utvikle og bruke hensiktsmessige arenaer
- Respekt for den enkelte medarbeiders synspunkter
- Ønske/evne/vilje til å samarbeide aktivt og konstruktivt med alle medarbeidere
- Utholdenhet og arbeidskapasitet
- Setter hensiktsmessige grenser
- Tydelig på egen rolle
- God rolleforståelse
- Har god administrativ oversikt
- Er klar på eget og andres ansvar
- Er opptatt av de ansattes trivsel
- God kommunikator
Hvis denne øvelsen skal ha en verdi for deg så anbefaler jeg at du finner fram til en ‘kritisk venn’ utenfor jobben eller en ekstern profesjonell samtalepartner. Sommeren kan være en fin tid til å reflektere over det du ellers ikke har tid til.
Følge meg gjerne på LinkedIn. Her fortsetter jeg å dele fra mitt arkiv og min rikholdige praksis.
Per Stabell, mentor, organisasjonspedagog. Kringkollen 14, 4846 Arendal
Mobil 91616215, pestabel@gmail.com, https://stabstrategi.no
Legg igjen en kommentar